Jak pisać teksty do Internetu?

Pisać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej – jakże prawdziwa jest ta parafraza pierwszego wersu słynnej piosenki Jonasza Kofty w dobie Internetu, gdy każdy z nas może zostać autorem publikującym swoje teksty szerszej lub węższej publiczności. Ale już kolejny wers – „Ale nie o to chodzi, jak co komu wychodzi” – niekoniecznie znajdzie zastosowanie również i w tej dziedzinie.

 

Pisanie do Internetu to wielka sztuka, bowiem nasz tekst musi spełnić jeden zasadniczy, ale bardzo trudny do osiągnięcia warunek – musi przyciągnąć i, co ważniejsze, utrzymać zainteresowanie odbiorców, którzy w dzisiejszych czasach są niezwykle wymagający. Jak więc pisać teksty do sieci, by inni chcieli je czytać, i, co jeszcze ważniejsze, udostępniać dalej? W poniższym artykule znajdziecie odpowiedź.

 

Odbiorca w Internecie, czyli kto?

Aby pisać skuteczne, czyli poczytne teksty do Internetu, trzeba najpierw poznać zwyczaje i oczekiwania naszych odbiorców. A podstawowa prawda o ludziach czytających w sieci jest taka, że… nie czytają, tylko skanują teksty wzrokiem. Wg badań, przeciętny użytkownik Internetu poświęca mniej niż 1 sek. na ocenę atrakcyjności strony i mniej niż 6 sek. na wstępną lekturę tekstu. Warto przy tym pamiętać, że 80% uwagi internautów przypada na treści znajdujące się powyżej tzw. linii zanurzenia, czyli te, które widać po otwarciu strony, bez przewijania. Z tych informacji płynie prosty morał: tekst internetowy musi być nie tylko ciekawy w treści, ale także, a nawet przede wszystkim, atrakcyjny wizualnie. Jeśli nie, możemy zapomnieć o naszych upragnionych „szerach”.

 

Pisać do Internetu, czyli jak?  

Uzbrojeni w wiedzę, jak zachowuje się nasz odbiorca, możemy przystąpić do realizacji naszego celu, którym jest zaangażowanie go w lekturę tego, co chcemy mu przekazać. Skoro już wiemy, że nasz potencjalny odbiorca przy pierwszym styku z tekstem skupi się wyłącznie na jego początku, podajmy mu na talerzu te informacje, których od nas oczekuje. I tu przyda się zasada PARETO, która mówi o tym, że 80% informacji należy podać w pierwszych 20% tekstu. W myśl tej zasady, w tekstach internetowych stosujemy model odwróconej piramidy:

Teksty SEO

Nie trudno również zauważyć, że w tekstach internetowych stosuje się liczne ułatwienia, takie jak wyróżnienia, śródtytuły, obrazki – wszystko, co sprawia, że tekst jest bardziej przyjazny dla czytelnika, a przy okazji lepiej oceniany przez wyszukiwarkę. Oprócz tego, należy zawsze pamiętać o poprawności językowej tekstu. Piszemy zgodnie z zasadami języka polskiego, ortograficznymi i stylistycznymi (tu pomocne może się okazać narzędzie ortograf.pl, które wyłapie błędy ortograficzne w naszym tekście). Unikamy strony biernej i imiesłowów przymiotnikowych czynnych („Radio jest słuchane”; „zestaw pozwalający na”), gdyż znacznie utrudniają one odbiór tekstu. Internauci stanowią przekrój całego społeczeństwa, a Ty przecież chcesz, by Twój tekst był zrozumiały dla każdego z nich. Ma być prosto, zwięźle i na temat.

 

Dobry tytuł, czyli jaki?

Tytuły w tekstach internetowych są tak ważne, że postanowiliśmy im poświęcić cały osobny akapit tego tekstu. Nic w tym dziwnego – nagłówek to pierwszy kontakt odbiorcy z naszym tekstem. Ponoć 8 na 10 osób czyta tylko tytuł. Należy więc zadbać o to, by był on maksymalnie interesujący i intrygujący, ale dalej – prawdziwy. Tytuł Internetowy powinien przekazywać emocje, fakty, potrzeby lub opowieści, a najlepiej miks tego wszystkiego. Przykład? Ten tekst czytasz, bo w tytule obiecaliśmy Ci odpowiedź na pytanie, jak pisać teksty do Internetu. Potrzebujesz tej wiedzy, więc czytasz. Inne skuteczne typy nagłówków to:

—    Wyliczanka (5, 7, 10 sposobów na…);

—    Pytanie o sposób działania (Jak pisać teksty do Internetu?);

—    Rób coś jak (Strzelaj bramki jak Lewy);

—    Pytanie o rozwiązanie (Czy znasz niezawodną metodę na pozbycie się cellulitu?);

—    Budzenie wątpliwości (Księżna Kate znowu w ciąży?);

—    Wiedza tajemna (Jedz i chudnij – to działa);

—    Droga na skróty (Zrzuć zbędne kilogramy w tydzień!).

 

W konstruowaniu tytułów pomocne będzie narzędzie answerthepublic.com, które powie nam, jakie frazy związane z naszym tematem wyszukują internauci. Sprawdź: www.answerthepublic.com

Tekst do Internetu, czyli jaki?

W tym akapicie przechodzimy już stricte do technikaliów związanych z edycją tekstu. Tekst pisany do sieci powinien charakteryzować się poniższymi cechami:

—    Font (czcionka) bezszeryfowa;

—    Optymalna wielkość czcionki: 16;

—    Szerokość kolumny: 9-12 wyrazów, 50-60 znaków)

—    Odstęp między liniami: 150%, czyli jeśli czcionka ma rozmiar 16, to odstęp powinien wynosić 24;

—    Optymalna długość akapitów: 4-5 wersów

—    Liczba śródtytułów: tyle, ile wątków

—    Pogrubienie istotnych fraz

—    Stosowanie list

 

Odrobina SEO nigdy nie zaszkodzi

Przy tworzeniu treści internetowych, warto również zwrócić uwagę na aspekty związane z SEO, czyli z pozycjonowaniem strony. Bardzo ważna jest obecność słów kluczowych, na które pozycjonuje się Twoja witryna. Dobrze również zadbać o wewnętrzne linkowanie, czyli umieszczanie w tekście linków prowadzących do tematów pokrewnych na Twojej stronie. Jeśli chcesz wiedzieć więcej na ten temat, skontaktuj się z nami:  a.bielski@acomputers.com.pl