E-commerce to skrót od angielskich słów electronic commerce. Pojęcie to można interpretować na różne sposoby. Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Handlu jest to produkcja, sprzedaż oraz reklama i dystrybucja usług i produktów poprzez sieci teleinformatyczne. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zalicza e-commerce do działalności gospodarczej. Zdecydowanie najbardziej uniwersalne jest określenie e-commerce jako transakcji o dowolnej treści, dotyczącej działalności gospodarczej i realizowanej z wykorzystaniem mediów teleinformatycznych. Najprościej mówiąc, jest to kupowanie i sprzedawanie w sieci towarów oraz usług. Jak wygląda rynek e-commerce w Polsce i na świecie? Jacy są najwięksi potentaci e-commerce? Oto krótki przewodnik.

E-commerce w 2017 roku

Rok 2017 był dla rynku e-commerce bardzo dobry – w pięciu głównych kategoriach produktowych wartość sprzedaży detalicznej została przekroczona o 10%. Jest to bez wątpienia wyraźny sygnał, że sklepy internetowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem konsumentów. Zakupy w sieci można już zrobić nie tylko w typowych sklepach internetowych, takich jak chociażby Amazon, ale również w tzw. sieciówkach, które udostępniają swoim klientom zakupy w formie Click and Collect. Zauważalne jest również zwiększenie ekspansji na rynek polski firm zagranicznych. Z tego właśnie względu polscy przedsiębiorcy muszą stale śledzić trendy i skutecznie zaspokajać potrzeby klientów.

Rok 2018 w e-commerce

E-commerce w roku 2018 nadal się rozwija, a dla firm prowadzących tego typu działalność coraz większe znaczenie ma poznanie intencji oraz oczekiwań konsumentów. Nie jest to zadanie łatwe, ale jakiekolwiek zaniedbania w tej kwestii mogą przyczynić się do spadku dochodów. Powiedzenie „nasz klient – nasz pan” nie tylko nie traci na wartości, ale wręcz zyskuje. Bardzo ważne jest nie tylko określenie potrzeb poszczególnych klientów, ale również zrozumienie ich intencji, ponieważ tylko wtedy można pozycjonowanie wwwdopasować odpowiedni język, jego dynamikę i długość, a także zastosować najbardziej optymalne narzędzia niezbędne w procesie komunikacji.

Narzędzia dostępne na rynku e-commerce pozwalają na modyfikowanie prezentacji oferty z uwzględnieniem osobistych kryteriów klienta. Coraz częściej klienci otrzymują dedykowane promocje oraz spersonalizowane oferty, które skutecznie zwiększają sprzedaż. Jednak tego rodzaju komunikaty nie mogą być zbyt nachalne, ponieważ w takim wypadku klient może się zniechęcić i zrezygnować z zakupu. Przyszłość e-commerce to przede wszystkim zwiększenie sprzedaży za pośrednictwem urządzeń mobilnych, dlatego tak ważne jest, aby strony internetowe były przystosowane do przeglądania np. na smartfonie czy tablecie. W tym celu najlepiej wybierać szablony responsywne, które same dopasowują się do rozdzielczości ekranu.

Największe sklepy e-commerce

Zdecydowanie największym potentatem e-commerce zarówno w Polsce, jak i za granicą jest Amazon. Jednak już teraz na polskim rynku funkcjonuje ok. 20 000 sklepów internetowych, a do roku 2020 prawdopodobnie będzie ich ok. 30 tysięcy. Sam rynek e-commerce wart jest ponad 40 miliardów złotych, a coraz więcej klientów wybiera zakupy przez sieć. Sprzedaż internetowa przez strony www będzie rosnąć również w wyniku zakazu handlu w niedziele, dlatego można mieć pewność, że złota era e-commerce dopiero się zaczyna.